Domovska strankaHome | Mapa stránkyMapa | Tisk StránkyTisk | KontaktyKontakty
Obrázek stránek
MENU
Počet návštěv
Počítadlo

Specifické poruchy učení

Specifické vývojové poruchy učení je souhrnný název pro obtíže při osvojování čtení, psaní, pravopisu a matematických schopností. O specifickou poruchu jde tehdy, přetrvávají-li potíže dlouhodobě (déle než půl roku), i přes intenzivní každodenní cvičení a při správné vyučovací metodě a nesnížených rozumových schopnostech dítěte. Mohou být způsobeny genetickým dědictvím,úrazem,nejčastěji však lehkou mozkovou dysfunkcí. Poruchy se nejvíce projevují po vstupu do školy.

Dyslexie
je porucha čtení, která může postihovat rychlost čtení, techniku, správnost a porozumění čtenému textu. Je to nejčastěji se vyskytující dysfunkce a také nejzávažnější. Bývá spojena s dalšími poruchami tak úzce, že se hovoří často o jediné poruše.Ve svých důsledcích postihuje celou osobnost. Neschopnost naučit se číst, osvojovat si poznatky může být příčinou neprospěchu ve všech předmětech, hlavně pak ve vyšších ročnících.

S poruchou souvisejí různé citové problémy a poruchy. Potíže s učením se promítají do negativního vztahu ke škole, učiteli, spolužákům. Objevují se poruchy sebevědomí, snižuje se zájem o práci.

Dysgrafie
je porucha psaní. Postihuje písemný projev, který bývá hůře čitelný až nečitelný v souvislosti s obtížemi v jemné motorice ruky. Chyby, které žák dělá při psaní, jsou analogické těm, které dělá dyslektik při čtení. Píše jiná písmena, chybuje v orientaci "vpravo-vlevo", píše zrcadlově převrácená písmena, nebo zrcadlově uspořádá pořadí písmen, vynechává písmena i slabiky, interpunkci. Písmena deformuje, neumí napodobit jejich tvary, nepamatuje si je. Psaní je výjimečně pomalé, dítě velmi unavuje. Při psaní je patrné napětí, držení psacích potřeb je křečovité, toporné. Dítě není schopno udržet rovný řádek. Písmo má někdy zcela zvláštní charakter - ne proto, že by trpělo poruchou motoriky, ale proto, že si neví s tvary písmen rady.

Psaní není automatizováno až do vyšších ročníků.

Dysortografie
je porucha pravopisu, jež je úzce spojena s dyslexií. Děti s touto poruchou mohou zaměňovat krátké a dlouhé samohlásky, nerozlišují sluchem tvrdé a měkké slabiky (dy-di, ty-ti, ny-ni), vynechávají nebo přidávají písmena, zaměňují písmena či celé slabiky nebo jejich pořadí ve slově, nedodržují správnou hranici slov a píší tak, jak slyší . Dítě se obtížněji orientuje v gramatických jevech, které by však mělo ústně ovládat. Příčinou je nedokonalé zrakové rozlišení tvarů, kterého se žák dopouští při čtení. Zaměňuje velká a malá písmena, "i" a "y", "s" a "z", vynechává interpunkci, slabiky, komolí slova, píše velká písmena tam, kam nepatří.

Dyskalkulie
je porucha matematických schopností, projevující se alespoň při průměrném intelektu. Je to obdoba dyslexie v oblasti matematiky. Dítě se nemůže naučit počítat, i když po intelektové stránce učivu stačí. Většinou dítě dosahuje ve všech ostatních předmětech podstatně lepších výsledků než v matematice. Porucha se projevuje obtížemi v orientaci na číselné ose, záměnami tvarově či zvukově podobných číslic, záměnami pořadí číslic v čísle, sníženou schopností provádět základní matematické operace (větší obtíže se projevují při odčítání a dělení) a aplikovat je (děti hůře používají násobení a dělení). Tyto obtíže mohou souviset se sníženou schopností orientovat se na ploše a v prostoru (dítě není schopno zapisovat ve sloupcích čísla přesně pod sebe, např. sčítá jednotky s desítkami atd.).

Dyspinxie
je porucha kreslení. Výrazně se zde projevuje spojitost poruch. Dítě, které není schopné naučit se psát, nemůže být ani dobrým kreslířem. Postihuje jak složku vizuální (neschopnost napodobit předlohu), tak motorickou (neobratnost). Držení kreslicích potřeb je křečovité a neobratné, tahy jsou tvrdé a nejisté. Dítě nedovede graficky znázornit svou představu, přenést trojrozměrnou představu na dvojrozměrný papír. Kresba má nízkou, primitivní úroveň, odpovídající věkově mladším dětem.

Dyspraxie
je porucha motoriky. Snížená schopnost vykonávat běžné tělesné úkony, tělesná cvičení, manipulovat s předměty, sportovat.Obtíže v motorice jsou u lehkých mozkových dysfunkcí typické, u dyspraxie jsou zvlášť výrazné.
Snížená obratnost se projevuje ve všech tělesných pohybech a v manipulaci s předměty - příborem, tkaničkami, psacími potřebami, zapínání oděvu. Dítě je schopno osvojit si a provádět dílčí pohyby, ale nemůže je skloubit ve složitější harmonický celek. Vázne vytváření automatizovaných pohybů. Největší problémy mají děti při psaní, pracovním vyučování, výtvarné výchově, při laboratorních pracích.

Dysmúzie
je porucha hudebních schopností. Může být porušen smysl pro rytmus, pro tóny, schopnost převést hudební vjemy do emocí, schopnost hudbu reprodukovat.

Porucha se vyskytuje velmi často izolovaně, bez přítomnosti jiných poruch. Dá se celkem snadno rozpoznat.


© 2011 Všechna práva vyhrazena ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana.