Tematický plán

zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

  

Výtvarná výchova 6.roč.

 

vyučující: Zdenka Meškánová

 

 

Hod.

Tematický celek (projekt)

Úkol

Námět

 Technika,materiál

 

1.

září

Výtvarná kultura

Podporovat zájem o kult. dění ve městě   

                       

Návštěva městské galerie

 

2.

Máme rádi zvířata

Zobrazit zvířátko podle vlastní vzpomínky, DÚ objevit knížku o zvířátku

Zvířátko z prázdnin

Malba

 

3.

Zobrazování podle skutečnosti   

Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit morfologickou stavbu a vnitřní členění přírodnin, jejich řezů a struktur.

Rozvíjet estetický vztah ke kráse přírody.

Ovoce,zelenina (i řezy) listy                         

Kolorovaná kresba    

 

4.

Zobrazování podle skutečnosti   

Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit tvarovou a prostorovou skladbu předmětů a architektonických tvarů.

Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí

Architektura, detaily ulice, zákoutí apod.            

Kresba měk. grafickým materiálem (rudka, tužka), voskovými pastely

 

5.

říjen

Zobrazování podle skutečnosti   

Výtvarná kultura

Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit morfologickou stavbu přírodnin, jejich růst

Výchova k ochraně přírody a tvorbě životního prostředí

Beseda nad knihami o zvířatech, ilustrátoři a jejich způsob zobrazení zvířat, stylizace v kresbě

Stébla trav, obilí apod.       

Kresba dřívkem

(perem) a tuší

 

6.

Dekorativní práce

Rozvíjet estetické cítění objasňováním zásad současné plošné užité tvorby, rytmicky komponovat dekorativní plochu z prvků a 2-3 harmonických barev.

Rozvíjet vkus žáků.

Dekorační látka, tapeta apod.

Malba, otisky, kombinace technik s rezervami, koláž

 

 

7.

 

Tematické práce

 

Rozvíjet představivost při vyjádření děje na základě zážitku a představy.

Výtvarné vyjádření zážitků a pocitů žáků

 

Podzim podle pana Čapka – ze života dětí, vlastní zážitek

 

Kolorovaná kresba, malba pastelem

 

8.

Listopad

Dekorativní práce

Rozvíjet estetické cítění uplatněním zásad výběru a zjednodušení dekorativních prvků. Dekorativně řešit plochu arytmicky geometrickými, stylizovanými přírodními a věcnými prvky.

Rozvíjet estetický  vkus v odívání

Dekorační látka, šatovka

Práce podle přineseného vzorku látky

Kombinace technik s rezervami, malba

 

9.

Výtvarné práce v materiálu

Rozvíjet estetický vztah k dekorativně užité tvorbě při experimentování a výtvarném zpracování plastického materiálu – hlíny. Výchova estetického vztahu k užitému umění a životnímu prostředí.

Dekorativní kachel, reliéf, nádoby…

Modelování z hlíny, práce v keramické dílně

 

10.

Tematické práce

Rozvíjet představivost a tvořivost na základě fantazie, ohraničovat představy situace, vyjádřit děj a prostorové vztahy. Výtvarné vyjádření zážitků a představ o životě a významných společenských událostí

Ze života společnosti a dospělých (oslavy, práce a život, události…)

Rozhovor – J.Mánes, Přítelkyně – J.Zrzavý

Kolorovaná kresba, kresba perem, malba

 

11.

 

Tematické práce

                 -„-

mezilidské vztahy

Rodinný portrét

Kolorovaná kresba

 

12.

prosinec

Zobrazování skutečnosti

Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit výtvarný celek ( zátiší) z přírodních a umělých objektů, vyjádřit barevné vztahy objektů a pozadí

Zobrazení oblých předmětů

Nácvik elipsy

Nádoby

Kresba

 

13.

Tematická práce

Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit děj a vztahy v prostředí, odlišit popředí od pozadí kresbou, případně barvou, uplatnit světelný a barevný kontrast. Tvořivé a osobité vyjádření literárního textu.

Ilustrace (pohádka, píseň)

Kolorovaná kresba, malba

 

14.

 

Dekorativní práce

Rozvíjet estetické cítění při dekorativním řešení plochy rytmizováním, symetrickým nebo volně vyváženým (arytmickým) komponováním dekorativních prvků a 2 – 3 harmonických ( kontrastních ) barev. Rozvíjet estetický vkus a estetický vztah k životnímu prostředí

Plocha z geometrických obrazců, organický tvar

Vystřihování a vyklápění ornamentů

 

15.

leden

Zobrazování skutečnosti

Výtvarně vnímat, pozorovat a zobrazit na základě jevu prostorové tvary předmětů v obrysu a vnitřním členění, vyjádřit prostorové vztahy objektů a pozadí.

Skupina oblých a hranatých předmětů - zátiší

Kresba, kolorovaná kresba, případně malba

 

16.

Prostorové vytváření

Rozvíjet smysl a cit pro prostorové formy při hře a vytváření kombinováním, spojováním a úpravou prvků do nových prostorových útvarů z hlediska jejich nové estetické a praktické funkce. Tvořivou hrou k tvořivé práci

Prostorový útvar, maska, hlava, robot apod.

Práce s papírem, ohýbání, překládání, vystřihování, spojování…

 

17.

Tematické práce

Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit děj a vztahy ohraničené situace, rozvíjet zobrazování figur. Výtvarné vyjádření zážitků.

Ze života dětí a dospělých

Malba, kolorovaná kresba, kombinovaná technika

 

18.

 

 

Dekorativní práce

Rozvíjet estetické cítění dekorativním řešení ohraničené plochy( čtverce, kruhu, obdélníku) stylizovanými přírodními, případně věcnými nebo geometrickými prvky a 2-3 harmonickými barvami, je možné využít os symetrie. Rozvíjet estetický vkus v oblasti životního prostředí.

Dlaždička, šitá krajka, šátek, látka, předsádka

Kresba, malba, kombinace technik, vosková technika, stříhání a nalepování

 

19.

únor

Tematické práce

Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit situaci v prostředí, děj a vztahy vhodným výběrem a velikostí obrazových prvků, světelným a barevným kontrastem. Rozmanitost krásy přírody, výchova vztahu k živé přírodě

Ze života zvířat

Malba temperovými barvami

 

20.

 

Zobrazování přírodnin

Výtvarně vnímat, analyzovat a vyjádřit barevné vztahy objektů a pozadí. Chraňme přírodu a její krásy

Přírodniny, ptáci, brouci, kostry zvířat, detaily

Kresba, kolorovaná kresba, případně malba

 

21.

 

Písmo

Vývoj a historie písma, jeho komunikativní a estetická funkce

Beseda s ukázkami písma na tabulích, nácvik čar pro lineární písmo

Kresba

 

22.

březen

Písmo

Rozeznávat základní tvary lineárního a kresleného písma a jeho řazení v krátkých nápisech, užití hotového písma

Druhy písma

Využití PC

 

23.

 

Písmo

Rozeznávat základní tvary lineárního a kresleného písma a jeho řazení v krátkých nápisech, užití hotového písma

Nácvik lineárního grotesku. Psaný text, písnička, říkanka

Psaní redisperkem + kresba

 

24.

Výtvarná kultura

Historie a druhy loutek, loutkářství

Expozice loutkářství v městském muzeu

Návštěva muzea

 

25.

 

Výtvarné práce v materiálu

Poznávat výtvarné principy a tvárné vlastnosti různých materiálů při vytváření loutek, výtvarná stylizace

Maňásky

Druhy loutek

Vyfouklé vajíčko, zbytky látek, vlny, korku apod.

 

26.

Časová rezerva na práce

do soutěží, návštěvu vhodných

výstav v galerii

a pod.

 

27.

duben

Dekorativní práce

Poznávat krásy lidového umění a jeho dekoru, vztah tvaru, funkce a dekoru, rozvíjet citlivý vztah k materiálu a k jeho zpracování s ohledem na účel,užití

Seznámení s lidovými tradicemi, velikonoční tradice

Vizovické pečivo

Vizovické těsto

 

28.

 

Prostorové vytváření

Rozvíjet smysl a cit pro prostorové formy při tvarování, spojování a konstruování architektury a volných prostorových objektů, sledovat výtvarný výraz a celkovou barevnou úpravu

Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí

Bytová a jiná architektura budoucnosti, architektonické objekty, apod.

Stříhání, řezání, konstruování, spojování, úprava (papír, dřevo, hlína, plasty)

 

29.

Zobrazování skutečnosti

Pozorovat, analyzovat a výtvarně zobrazit lidskou figuru

Figura v klidu a pohybu, malá skupina figur v pohybu

Kresba, kolorovaná kresba, siluetová malba

 

30.

květen

Zobrazování přírodnin

Výtvarně vnímat, analyzovat a výtvarně zobrazit přírodní objekty s možností jejich barevného dotváření, lineární a barevné nákresy

Rostliny, květiny, stromy, větve, kořeny, apod.

Kresba, kolorovaná kresba, malba

 

31.

Výtvarné práce v materiálu

Výtvarně vnímat, analyzovat a výtvarně použít přírodní objekty k další výtvarné tvorbě

Keramika zdobná otisky přírodnin

Práce v keramické dílně

 

32.

 

Zobrazování skutečnosti

Pozorovat, analyzovat a výtvarně zobrazit lidskou ruku, lineární kresbou vyjádřit tvar, znaky a pohyb lidské ruky

Co dělá ruka

Kresba tužkou

 

33.

Časová rezerva na práce

do soutěží, návštěvu vhodných

výstav v galerii

apod.

 

34.35.

červen

Výtvarné práce v materiálu

Poznávat a využívat tvárných vlastností textilu při jeho výtvarném zpracování a využití v nové estetické funkci. Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí.

Textilní aplikace – úprava textilu, hadrový goblén apod.

Kakemono, cikánská tkanice, ažurování na jutě, drhání, apod.

 

36.

Zobrazování skutečnosti

Pozorovat a analyzovat základní tvarové a funkční znaky předmětů, strojů, mechanismů a architektury při výtvarném zobrazení celku nebo detailů.

Člověk a stroj, jeho funkčnost a krása

Stroje a mechanismy, dopravní prostředky, přírodní a umělé objekty v prostoru

Kresba, kolorovaná kresba

 

38.

Závěrečná hodina