zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výtvarná výchova 6.roč.
vyučující: Zdenka Meškánová
Hod. |
Tematický celek (projekt) |
Úkol |
Námět |
Technika,materiál |
|
1. září |
Výtvarná kultura |
Podporovat zájem o kult. dění ve městě |
|
Návštěva městské galerie |
|
2. |
Máme rádi zvířata |
Zobrazit zvířátko podle vlastní vzpomínky, DÚ objevit knížku o zvířátku |
Zvířátko z prázdnin |
Malba |
|
3. |
Zobrazování podle skutečnosti |
Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit morfologickou stavbu a vnitřní členění přírodnin, jejich řezů a struktur. Rozvíjet estetický vztah ke kráse přírody. |
Ovoce,zelenina (i řezy) listy |
Kolorovaná kresba |
|
4. |
Zobrazování podle skutečnosti |
Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit tvarovou a prostorovou skladbu předmětů a architektonických tvarů. Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí |
Architektura, detaily ulice, zákoutí apod. |
Kresba měk. grafickým materiálem (rudka, tužka), voskovými pastely |
|
5. říjen |
Zobrazování podle skutečnosti Výtvarná kultura |
Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit morfologickou stavbu přírodnin, jejich růst Výchova k ochraně přírody a tvorbě životního prostředí Beseda nad knihami o zvířatech, ilustrátoři a jejich způsob zobrazení zvířat, stylizace v kresbě |
Kresba dřívkem (perem) a tuší |
|
|
6. |
Dekorativní práce |
Rozvíjet estetické cítění objasňováním zásad současné plošné užité tvorby, rytmicky komponovat dekorativní plochu z prvků a 2-3 harmonických barev. Rozvíjet vkus žáků. |
Dekorační látka, tapeta apod. |
Malba, otisky, kombinace technik s rezervami, koláž |
|
7. |
Tematické práce |
Rozvíjet představivost při vyjádření děje na základě zážitku a představy. Výtvarné vyjádření zážitků a pocitů žáků |
|
Kolorovaná kresba, malba pastelem |
|
8. Listopad |
Dekorativní práce |
Rozvíjet estetické cítění uplatněním zásad výběru a zjednodušení dekorativních prvků. Dekorativně řešit plochu arytmicky geometrickými, stylizovanými přírodními a věcnými prvky. Rozvíjet estetický vkus v odívání |
Dekorační látka, šatovka Práce podle přineseného vzorku látky |
Kombinace technik s rezervami, malba |
|
9. |
Výtvarné práce v materiálu |
Rozvíjet estetický vztah k dekorativně užité tvorbě při experimentování a výtvarném zpracování plastického materiálu – hlíny. Výchova estetického vztahu k užitému umění a životnímu prostředí. |
Dekorativní kachel, reliéf, nádoby… |
Modelování z hlíny, práce v keramické dílně |
|
10. |
Tematické práce |
Rozvíjet představivost a tvořivost na základě fantazie, ohraničovat představy situace, vyjádřit děj a prostorové vztahy. Výtvarné vyjádření zážitků a představ o životě a významných společenských událostí |
Ze života společnosti a dospělých (oslavy, práce a život, události…) |
Kolorovaná kresba, kresba perem, malba |
|
11.
|
Tematické práce |
-„- mezilidské vztahy |
Rodinný portrét |
Kolorovaná kresba |
|
12. prosinec |
Zobrazování skutečnosti |
Výtvarně vnímat, analyzovat a zobrazit výtvarný celek ( zátiší) z přírodních a umělých objektů, vyjádřit barevné vztahy objektů a pozadí Zobrazení oblých předmětů |
Nádoby |
Kresba |
|
13. |
Tematická práce |
Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit děj a vztahy v prostředí, odlišit popředí od pozadí kresbou, případně barvou, uplatnit světelný a barevný kontrast. Tvořivé a osobité vyjádření literárního textu. |
Ilustrace (pohádka, píseň) |
Kolorovaná kresba, malba |
|
14.
|
Dekorativní práce |
Rozvíjet estetické cítění při dekorativním řešení plochy rytmizováním, symetrickým nebo volně vyváženým (arytmickým) komponováním dekorativních prvků a 2 – 3 harmonických ( kontrastních ) barev. Rozvíjet estetický vkus a estetický vztah k životnímu prostředí |
Plocha z geometrických obrazců, organický tvar |
Vystřihování a vyklápění ornamentů |
|
15. leden |
Zobrazování skutečnosti |
Výtvarně vnímat, pozorovat a zobrazit na základě jevu prostorové tvary předmětů v obrysu a vnitřním členění, vyjádřit prostorové vztahy objektů a pozadí. |
Skupina oblých a hranatých předmětů - zátiší |
Kresba, kolorovaná kresba, případně malba |
|
16. |
Prostorové vytváření |
Rozvíjet smysl a cit pro prostorové formy při hře a vytváření kombinováním, spojováním a úpravou prvků do nových prostorových útvarů z hlediska jejich nové estetické a praktické funkce. Tvořivou hrou k tvořivé práci |
Prostorový útvar, maska, hlava, robot apod. |
Práce s papírem, ohýbání, překládání, vystřihování, spojování… |
|
17. |
Tematické práce |
Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit děj a vztahy ohraničené situace, rozvíjet zobrazování figur. Výtvarné vyjádření zážitků. |
Ze života dětí a dospělých |
Malba, kolorovaná kresba, kombinovaná technika |
|
18.
|
Dekorativní práce |
Rozvíjet estetické cítění dekorativním řešení ohraničené plochy( čtverce, kruhu, obdélníku) stylizovanými přírodními, případně věcnými nebo geometrickými prvky a 2-3 harmonickými barvami, je možné využít os symetrie. Rozvíjet estetický vkus v oblasti životního prostředí. |
Dlaždička, šitá krajka, šátek, látka, předsádka |
Kresba, malba, kombinace technik, vosková technika, stříhání a nalepování |
|
19. únor |
Tematické práce |
Rozvíjet představivost a tvořivost, vyjádřit situaci v prostředí, děj a vztahy vhodným výběrem a velikostí obrazových prvků, světelným a barevným kontrastem. Rozmanitost krásy přírody, výchova vztahu k živé přírodě |
Ze života zvířat |
Malba temperovými barvami |
|
20.
|
Zobrazování přírodnin |
Výtvarně vnímat, analyzovat a vyjádřit barevné vztahy objektů a pozadí. Chraňme přírodu a její krásy |
Přírodniny, ptáci, brouci, kostry zvířat, detaily |
Kresba, kolorovaná kresba, případně malba |
|
21.
|
Písmo |
Vývoj a historie písma, jeho komunikativní a estetická funkce |
Beseda s ukázkami písma na tabulích, nácvik čar pro lineární písmo |
Kresba |
|
22. březen |
Písmo |
Rozeznávat základní tvary lineárního a kresleného písma a jeho řazení v krátkých nápisech, užití hotového písma |
Druhy písma |
Využití PC |
|
23.
|
Písmo |
Rozeznávat základní tvary lineárního a kresleného písma a jeho řazení v krátkých nápisech, užití hotového písma |
Nácvik lineárního grotesku. Psaný text, písnička, říkanka |
Psaní redisperkem + kresba |
|
24. |
Výtvarná kultura |
Expozice loutkářství v městském muzeu |
Návštěva muzea |
|
|
25.
|
Výtvarné práce v materiálu |
Poznávat výtvarné principy a tvárné vlastnosti různých materiálů při vytváření loutek, výtvarná stylizace |
Vyfouklé vajíčko, zbytky látek, vlny, korku apod. |
|
|
26. |
Časová rezerva na práce |
do soutěží, návštěvu vhodných |
výstav v galerii |
a pod. |
|
27. duben |
Dekorativní práce |
Poznávat krásy lidového umění a jeho dekoru, vztah tvaru, funkce a dekoru, rozvíjet citlivý vztah k materiálu a k jeho zpracování s ohledem na účel,užití Seznámení s lidovými tradicemi, velikonoční tradice |
Vizovické pečivo |
Vizovické těsto |
|
28.
|
Prostorové vytváření |
Rozvíjet smysl a cit pro prostorové formy při tvarování, spojování a konstruování architektury a volných prostorových objektů, sledovat výtvarný výraz a celkovou barevnou úpravu Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí |
Bytová a jiná architektura budoucnosti, architektonické objekty, apod. |
Stříhání, řezání, konstruování, spojování, úprava (papír, dřevo, hlína, plasty) |
|
29. |
Zobrazování skutečnosti |
Pozorovat, analyzovat a výtvarně zobrazit lidskou figuru |
Figura v klidu a pohybu, malá skupina figur v pohybu |
Kresba, kolorovaná kresba, siluetová malba |
|
30. květen |
Zobrazování přírodnin |
Výtvarně vnímat, analyzovat a výtvarně zobrazit přírodní objekty s možností jejich barevného dotváření, lineární a barevné nákresy |
Rostliny, květiny, stromy, větve, kořeny, apod. |
Kresba, kolorovaná kresba, malba |
|
31. |
Výtvarné práce v materiálu |
Výtvarně vnímat, analyzovat a výtvarně použít přírodní objekty k další výtvarné tvorbě |
Keramika zdobná otisky přírodnin |
Práce v keramické dílně |
|
32.
|
Zobrazování skutečnosti |
Pozorovat, analyzovat a výtvarně zobrazit lidskou ruku, lineární kresbou vyjádřit tvar, znaky a pohyb lidské ruky |
Co dělá ruka |
Kresba tužkou |
|
33. |
Časová rezerva na práce |
do soutěží, návštěvu vhodných |
výstav v galerii |
apod. |
|
34.35. červen |
Výtvarné práce v materiálu |
Poznávat a využívat tvárných vlastností textilu při jeho výtvarném zpracování a využití v nové estetické funkci. Rozvíjet estetický vztah k životnímu prostředí. |
Textilní aplikace – úprava textilu, hadrový goblén apod. |
Kakemono, cikánská tkanice, ažurování na jutě, drhání, apod. |
|
36. |
Zobrazování skutečnosti |
Pozorovat a analyzovat základní tvarové a funkční znaky předmětů, strojů, mechanismů a architektury při výtvarném zobrazení celku nebo detailů. Člověk a stroj, jeho funkčnost a krása |
Stroje a mechanismy, dopravní prostředky, přírodní a umělé objekty v prostoru |
Kresba, kolorovaná kresba |
|
38. |
Závěrečná hodina |
|
|
|
|