Tematický plán
zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výtvarná výchova 8. roč. – 1 hod/týdně
vyučující: Zdenka Meškánová
Hod. |
Tematický celek (projekt) |
Úkol |
Námět |
Technika,materiál |
|
1. září |
Tematické práce 1 |
Vyjádřit dějový celek s několika postavami |
Čím (jak) jsme cestovali |
Kresba perem a tuží |
|
2. |
Výtvarná kultura |
Pochopit vztahy estetické a užitné hodnoty prům. výrobků |
Malba temperovými barvami |
|
|
3. |
Lidé a jejich míry |
Pochopení zákl.proporcí lidskéhotěla |
Kresba štětcem a bílou barvou |
|
|
4.5. říjen |
Lidé a jejich míry |
Vyjádření povahy, nebo okamžité nálady |
Barevný člověk |
Malba do obtažené postavy na balicí papír |
|
6.
|
Lidé a jejich míry |
Vyjádřit zajímavou přírodní skutečnost s důrazem na postižení struktury |
Vnitřní orgán lid.těla - model z kabinetu přírodopisu |
„Vědecká kresba“ perem a tuží |
|
7.8. |
Lidé a jejich míry |
Modelace lidského těla |
Čím se jeden od druhého lišíme,postava v jednoduchém pohybu |
Modelování z hlíny |
|
9. listopad |
Výtvarná kultura |
Proměny umění, vztah umělce, histor. a soc. jevů |
Proměny plast.vyjádření - konec19,a zač.20.století |
Beseda s ukázkami |
|
10.
|
Člověk mezi lidmi |
Zachycení vztahů postav na obraze |
Kompozice postav vyjadřující vztah Na svatbě,plese, zastávce apod. |
Koláž z vytrhaných postav na bal.papír
|
|
11. a 12.
|
Člověk mezi lidmi |
Zachycení vztahů postav na obraze |
Hudební skupina na svatbě, na zastávce apod. |
Kolektivní práce Kompozice z namalovaných a vystřižených postav |
|
13. prosinec |
Výtvarná kultura |
Bezprostřední působení výtvarného díla |
Návštěva výstavy v galerii města |
zařadit vhodnou výstavu v období 1,čtvrtletí |
|
14. |
Dekorativní práce |
Uplatnit výtvarné zjednodušení, stylizaci a sdělnost |
Novoročenka |
Kolorovaná perokresba |
|
15.
leden |
Bydlím, bydlíš, bydlíme... Výtvar.kultura |
Poznávat a chápat charakter a funkci arch.díla ve vztahu k životnímu prostředí |
Beseda s ukázkami |
|
|
16, a 17, |
Bydlím, bydlíš, bydlíme... Prostor.vytváření |
Ověřit výrazové, technické a estetické možnosti materiálu |
Domy - kachle |
Modelování - keramika
|
|
Hod. |
Tematický celek (projekt) |
Úkol |
Námět |
Technika,materiál |
|
18.19. |
Časová rezerva |
|
|||
20. únor |
Perspektiva |
Pochopení základních perspektivních jevů |
Chodba školy |
Kresba doplněná koláží |
|
21. |
Perspektiva |
Perspektiva hranatých těles |
Návrh na dům v nárož. poloze |
Kresba |
|
22. |
Výtvarná kultura |
Chápat proměny a odlišnost výtvarného vyjádření skutečnosti |
Umění 1.pol. 20. století - zátiší |
Beseda s ukázkami |
|
23. březen |
Prostorové vytváření |
Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické |
Poutač nebo mobil (vzducholoď ...) |
Kašírování |
|
24. |
Prostorové vytváření |
Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické |
Poutač nebo mobil (vzducholoď ...) |
Kašírování |
|
25. |
Záhadné kontinenty a ostrovy |
Objevení výtvarné působivosti starých map |
Stará mapa |
Dokreslování perem a tuší do okopírované mapy |
|
26. |
Záhadné kontinenty a ostrovy |
Barevné vyjádření krajiny podle fantazie |
Robinsonův ostrv |
Malba |
|
27. duben |
Záhadné kontinenty a ostrovy |
Shrnutí předcházejících poznatků, rozvoj fantazie |
Náš nový svět kolekt. práce |
Malba na zadní stranu staré mapy |
|
28. |
Časová rezerva |
|
|||
29. |
Návraty k přírodě |
Rozvoj vztahu a úctě k přírodě |
Obraz ptačího letu |
Kresba barevnou pastelkou + silueta ptáka |
|
30. |
Návraty k přírodě |
Výtvarně vyjádřit základní proporce a barevnost pozorovaného druhu ptáka |
Zobrazení ptáků podle vycpaniny |
Kolorovaná kresba |
|
31. květen |
Návraty k přírodě |
Bar.ptáci jako základ ornamentů v různých obdobích výt.umění a symbolů ze starých bájí |
Barevní ptáci - stylizované tvary bar.ptáků |
Malba voskovým pastelem |
|
32. |
Návraty k přírodě |
Rozvoj řemeslné zručnosti s výtvarným citem |
Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce |
Proutí + keramika |
|
33. |
Návraty k přírodě |
Rozvoj řemeslné zručnosti s výtvarným citem |
Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce |
Proutí + keramika |
|
34. |
Návraty k přírodě |
Rozvoj řemeslné zručnosti s výtvarným citem |
Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce |
Proutí + keramika |
|
35. červen |
Návraty k přírodě |
Rozvoj vztahu a úctě k přírodě |
Výtvarné akce v okolí školy |
Instalace v přírodě |
|
36. |
Výtvarná kultura |
Bezprostřední působení výtvarného díla |
Návštěva výstavy v galerii města |
|
|
37. |
Tematické práce |
Vyjádřit dějový celek |
Vlastní nebo zprostředkovaný zážitek |
Malba, koláž, kombinovaná technika |
|
38. |
Závěrečná hodina |
Zhodnocení celoroční práce |
|
|
|
Tematický plán
zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výtvarná výchova 8.roč. – 2 hod / 14 dní
vyučující: Zdenka Meškánová
Hod. |
Tematický celek (projekt) |
Úkol |
Námět |
Technika,materiál |
1. 2. září |
Tematické práce 1 |
Vyjádřit dějový celek s několika postavami |
Čím (jak) jsme cestovali |
Kresba perem a tuží |
3.4. |
Výtvarná kultura |
Pochopit vztahy estetické a užitné hodnoty prům. výrobků |
Malba temperovými barvami |
|
5.6. říjen |
Lidé a jejich míry |
Pochopení zákl.proporcí lidskéhotěla |
Kresba štětcem a bílou barvou |
|
7.8. |
Lidé a jejich míry |
Vyjádřit zajímavou přírodní skutečnost s důrazem na postižení struktury |
Vnitřní orgán lid.těla - model z kabinetu přírodopisu |
„Vědecká kresba“ perem a tuží |
9.10. listopad |
Lidé a jejich míry |
Modelace lidského těla |
Čím se jeden od druhého lišíme,postava v jednoduchém pohybu |
Modelování z hlíny |
11. a 12.
|
Člověk mezi lidmi |
Zachycení vztahů postav na obraze |
Hudební skupina na svatbě, na zastávce apod. |
Kolektivní práce Kompozice z namalovaných a vystřižených postav |
13.14 prosinec |
Výtvarná kultura |
Bezprostřední působení výtvarného díla |
Návštěva výstavy v galerii města |
zařadit vhodnou výstavu v období 1,čtvrtletí |
14.15 |
Dekorativní práce |
Uplatnit výtvarné zjednodušení, stylizaci a sdělnost |
Novoročenka |
Kolorovaná perokresba |
16.17 leden |
Časová rezerva |
|||
16.17
|
Bydlím, bydlíš, bydlíme... Výtvar.kultura |
Poznávat a chápat charakter a funkci arch.díla ve vztahu k životnímu prostředí |
Beseda s ukázkami Návrh průčelí domu pro keramiku |
|
18.19 únor |
Bydlím, bydlíš, bydlíme... Prostor.vytváření |
Ověřit výrazové, technické a estetické možnosti materiálu |
Domy - kachle
|
Modelování - keramika
|
20.21
|
Perspektiva |
Pochopení základních perspektivních jevů |
Chodba školy |
Kresba doplněná koláží |
22.23 březen |
Perspektiva
Výtvarná kultura |
Perspektiva hranatých těles
Chápat proměny a odlišnost výtvarného vyjádření skutečnosti |
Návrh na dům v nárož. poloze
Umění 1.pol. 20. |
Kresba
Beseda s ukázkami |
24.25
|
Prostorové vytváření |
Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické |
Poutač nebo mobil (vzducholoď ...) |
Kašírování |
Hod. |
Tematický celek (projekt) |
Úkol |
Námět |
Technika,materiál |
26.27 duben |
Záhadné kontinenty a ostrovy |
Objevení výtvarné působivosti starých map |
Stará mapa |
Dokreslování perem a tuší do okopírované mapy |
28.29 |
Záhadné kontinenty a ostrovy |
Shrnutí předcházejících poznatků, rozvoj fantazie |
Náš nový svět kolekt.práce |
Malba na zadní stranu staré mapy |
30.31 květen |
Časová rezerva |
|||
32.33 |
Návraty k přírodě |
Výtvarně vyjádřit základní proporce a barevnost pozorovaného druhu ptáka |
Zobrazení ptáků podle vycpaniny |
Kolorovaná kresba |
34.35 červen |
Návraty k přírodě |
Bar.ptáci jako základ ornamentů v různých obdobích výt.umění a symbolů ze starých bájí |
Barevní ptáci - stylizované tvary bar.ptáků |
Malba voskovým pastelem |
36.37 |
Výtvarná kultura
Závěrečná hodina |
Bezprostřední působení výtvarného díla Zhodnocení celoroční práce |
Návštěva výstavy v galerii města
|
|