Tematický plán

zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

 

Výtvarná výchova 8. roč. – 1 hod/týdně

 

vyučující: Zdenka Meškánová

 

 

 

Hod.

Tematický celek (projekt)

Úkol

Námět

 Technika,materiál

 

1.

září

Tematické práce 1

Vyjádřit dějový celek s několika postavami

Čím (jak) jsme cestovali

Kresba perem a tuží

 

2.

Výtvarná kultura

Pochopit vztahy estetické a užitné hodnoty prům. výrobků

Průmyslový design

Malba temperovými barvami

 

3.

Lidé a jejich míry

Pochopení zákl.proporcí lidskéhotěla

Lid.kostra podle vlastních pocitů a zjišťování

Kresba štětcem a bílou barvou

 

4.5.  říjen  

Lidé a jejich míry

Vyjádření povahy, nebo okamžité nálady

Barevný člověk

Malba do obtažené postavy na balicí papír

 

6.

     

Lidé a jejich míry

Vyjádřit zajímavou přírodní skutečnost s důrazem na postižení struktury

Vnitřní orgán lid.těla - model z kabinetu přírodopisu

„Vědecká kresba“ perem a tuží

 

7.8.

Lidé a jejich míry

Modelace lidského těla

Čím se jeden od druhého lišíme,postava v jednoduchém pohybu

Modelování z hlíny

 

9. listopad

Výtvarná kultura

Proměny umění, vztah umělce, histor. a soc. jevů

Proměny plast.vyjádření - konec19,a zač.20.století

Beseda s ukázkami

 

10.

 

Člověk mezi lidmi

Zachycení vztahů postav na obraze

Kompozice postav  vyjadřující vztah

Na svatbě,plese, zastávce apod.

Koláž z vytrhaných postav na bal.papír

 

 

11. a 12.

 

Člověk mezi lidmi

Zachycení vztahů postav na obraze

Hudební skupina

na svatbě, na zastávce apod.

Kolektivní práce

Kompozice z namalovaných a vystřižených postav

 

13. prosinec

Výtvarná kultura

Bezprostřední působení výtvarného díla

Návštěva výstavy v galerii města

zařadit vhodnou výstavu v období 1,čtvrtletí

 

14.

Dekorativní práce

Uplatnit výtvarné zjednodušení, stylizaci a sdělnost

Novoročenka

Kolorovaná perokresba

 

15.

 

leden

Bydlím, bydlíš, bydlíme...

Výtvar.kultura

Poznávat a chápat charakter a funkci arch.díla ve vztahu k životnímu prostředí

Architektura, její druhy a typy

Beseda s ukázkami

 

16, a 17,

Bydlím, bydlíš, bydlíme...

Prostor.vytváření

Ověřit výrazové, technické a estetické možnosti materiálu

Domy - kachle

Modelování  - keramika

 

 

Hod.

Tematický celek (projekt)

Úkol

Námět

 Technika,materiál

 

18.19.

Časová rezerva

     

 

20.

únor

Perspektiva

Pochopení základních  perspektivních jevů

Chodba školy

Kresba  doplněná koláží

 

21.

Perspektiva

Perspektiva hranatých těles

Návrh na dům v nárož. poloze

Kresba

 

22.

Výtvarná kultura

Chápat proměny a odlišnost výtvarného vyjádření skutečnosti

Umění 1.pol. 20. století - zátiší

Beseda s ukázkami

 

23.

březen

Prostorové vytváření

Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické

Poutač nebo mobil (vzducholoď ...)

Kašírování

 

24.

Prostorové vytváření

Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické

Poutač nebo mobil (vzducholoď ...)

Kašírování

 

25.

Záhadné kontinenty a ostrovy

Objevení výtvarné působivosti starých map

Stará mapa

Dokreslování perem a tuší do okopírované mapy

 

26.

Záhadné kontinenty a ostrovy

Barevné vyjádření krajiny podle fantazie

Robinsonův ostrv

Malba

 

27.

duben

Záhadné kontinenty a ostrovy

Shrnutí předcházejících poznatků, rozvoj fantazie

Náš nový svět

kolekt. práce

Malba na  zadní stranu staré mapy

 

28.

Časová rezerva      

 

29.

Návraty k přírodě

Rozvoj vztahu a úctě k přírodě

Obraz ptačího letu

Kresba barevnou pastelkou + silueta ptáka

 

30.

Návraty k přírodě

Výtvarně vyjádřit základní proporce a barevnost  pozorovaného druhu ptáka

Zobrazení ptáků podle vycpaniny

Kolorovaná kresba

 

31.

květen

Návraty k přírodě

Bar.ptáci jako základ  ornamentů v různých obdobích výt.umění

a symbolů ze starých bájí

Barevní  ptáci - stylizované tvary bar.ptáků

Malba voskovým pastelem

 

32.

Návraty k přírodě

Rozvoj řemeslné zručnosti  s výtvarným citem

Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce

Proutí + keramika

 

33.

Návraty k přírodě

Rozvoj řemeslné zručnosti  s výtvarným citem

Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce

Proutí + keramika

 

34.

Návraty k přírodě

Rozvoj řemeslné zručnosti  s výtvarným citem

Hnízdo s ptáčky - kolektivní práce

Proutí + keramika

 

35.

červen

Návraty k přírodě

Rozvoj vztahu a úctě k přírodě

Výtvarné akce v okolí školy

Instalace v přírodě

 

36.

Výtvarná kultura

Bezprostřední působení výtvarného díla

Návštěva výstavy v galerii města

 

 

37.

Tematické práce

Vyjádřit dějový celek

Vlastní nebo zprostředkovaný zážitek

Malba, koláž, kombinovaná technika

 

38.

Závěrečná hodina

Zhodnocení celoroční práce

 

 

 

 

 

Tematický plán

zpracovaný podle ŠVP ZV ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana

 

Výtvarná výchova 8.roč. – 2 hod / 14 dní

 

vyučující: Zdenka Meškánová

 

 

 

Hod.

Tematický celek (projekt)

Úkol

Námět

 Technika,materiál

1. 2.

září

Tematické práce 1

Vyjádřit dějový celek s několika postavami

Čím (jak) jsme cestovali

Kresba perem a tuží

3.4.

Výtvarná kultura

Pochopit vztahy estetické a užitné hodnoty prům. výrobků

Průmyslový design

Malba temperovými barvami

5.6.

říjen 

Lidé a jejich míry

Pochopení zákl.proporcí lidskéhotěla

Lid.kostra podle vlastních pocitů a zjišťování

Kresba štětcem a bílou barvou

7.8. 

Lidé a jejich míry

Vyjádřit zajímavou přírodní skutečnost s důrazem na postižení struktury

Vnitřní orgán lid.těla - model z kabinetu přírodopisu

„Vědecká kresba“ perem a tuží

9.10.

listopad

Lidé a jejich míry

Modelace lidského těla

Čím se jeden od druhého lišíme,postava v jednoduchém pohybu

Modelování z hlíny

11. a 12.

 

Člověk mezi lidmi

Zachycení vztahů postav na obraze

Hudební skupina

na svatbě, na zastávce apod.

Kolektivní práce

Kompozice z namalovaných a vystřižených postav

13.14 prosinec

Výtvarná kultura

Bezprostřední působení výtvarného díla

Návštěva výstavy v galerii města

zařadit vhodnou výstavu v období 1,čtvrtletí

14.15

Dekorativní práce

Uplatnit výtvarné zjednodušení, stylizaci a sdělnost

Novoročenka

Kolorovaná perokresba

16.17

leden

Časová rezerva

     

16.17

 

 

Bydlím, bydlíš, bydlíme...

Výtvar.kultura

Poznávat a chápat charakter a funkci arch.díla ve vztahu k životnímu prostředí

Architektura, její druhy a typy

Jihočes.baroko

Beseda s ukázkami

Návrh průčelí domu pro keramiku

18.19

únor

Bydlím, bydlíš, bydlíme...

Prostor.vytváření

Ověřit výrazové, technické a estetické možnosti materiálu

Domy - kachle

 

Národní divadlo

Modelování  - keramika

 

20.21

 

Perspektiva

Pochopení základních  perspektivních jevů

Chodba školy

Kresba  doplněná koláží

22.23

březen

Perspektiva

 

Výtvarná kultura

Perspektiva hranatých těles

 

Chápat proměny a odlišnost výtvarného vyjádření skutečnosti

Návrh na dům v nárož. poloze

 

Umění 1.pol. 20.

Kresba

 

 

Beseda s ukázkami

24.25

 

Prostorové vytváření

Ověřit prostorový účin, výrazové, technické a estetické možnosti, popř. kinetické

Poutač nebo mobil (vzducholoď ...)

Kašírování

Hod.

Tematický celek (projekt)

Úkol

Námět

 Technika,materiál

26.27

duben

Záhadné kontinenty a ostrovy

Objevení výtvarné působivosti starých map

Stará mapa

Dokreslování perem a tuší do okopírované mapy

28.29

Záhadné kontinenty a ostrovy

Shrnutí předcházejících poznatků, rozvoj fantazie

Náš nový svět

kolekt.práce

Malba na  zadní stranu staré mapy

30.31

květen

Časová rezerva   

     

32.33

Návraty k přírodě

Výtvarně vyjádřit základní proporce a barevnost  pozorovaného druhu ptáka

Zobrazení ptáků podle vycpaniny

Kolorovaná kresba

34.35

červen

Návraty k přírodě

Bar.ptáci jako základ  ornamentů v různých obdobích výt.umění

a symbolů ze starých bájí

Barevní  ptáci - stylizované tvary bar.ptáků

Malba voskovým pastelem

36.37

Výtvarná kultura

 

Závěrečná hodina

Bezprostřední působení výtvarného díla

Zhodnocení celoroční práce

Návštěva výstavy v galerii města